Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Jobbdatorn nedsläckt, skrivbordet städat och kaffemaskinen

Publicerad 2010-12-22 23:57:26 i Årstider/Högtider - jul,


tillönskad God Jul.

Ja tack, 19 dagar av ledighet. Åtminstone ledighet från kundåtaganden, deadlines,
projektprognoser, stressiga mornar, surt maskinkaffe, dyra jobbluncher, dåliga
hämtningssamvetet, och allt det andra som hör jobbvardagen till.

Istället blir det förhoppningsvis härliga dagar i pulkabacken och på isen (om inte 
istidstemperaturer sätter stopp - minus 23 är lite för kallt för min smak), frukostmys,
tid med familj och vänner, tid för eftertanke, god mat, en och annan glögg, lite julgodis,
tid med barnen, en bok eller två, träningsstart efter en skithöst med ständig förkylning,
och så förstås, det oåterfrånkomliga. Julaftonsångest.

Första julen utan barnen. En dag jag fasat för nästan sedan den dag domen föll.
Nja, inte riktigt, men inte f-n ser jag fram emot att fira årets familjehögtid utan min
familj. Min närmaste familj, that is. Mina barn. Alla peppar och säger att det kommer
att gå bra. Det kommer att gå, självklart - det har ju gått för tusentals separarede
föräldrar före mig - men kommer det att gå bra?

Pyntet, julgodisfixet, städningen, förberedelserna - allt blir sekundärt. Kan inte uppbåda
kraften att ta tag i just det som har med julafton att göra. Vill inte. Orkar inte. Förmår
inte. Det blir nog julafton utan den insatsen från min sida. Jag har fixat mat och tillbehör
till den jullunch/middag jag ska på. Det får räcka så.


Vilka våndor har du inför fredagen?



Kommentarer

Postat av: Singel i storstan

Publicerad 2010-12-23 01:17:22

Jag tror att man inte ska tänka så mycket på det som varit. Okej att det var jag som lämnade förhållandet, men julen är likförbannat lika ensam ändå.



Försök istället att göra ensamjulen till din jul. Typ som att antingen hitta på något. Eller så hyr du massa filmer som faller dig i smaken. Så att du inte behöver tänka så mycket.



Jag firade en självvald ensam nyårsafton här om året och grinade som ett barn på tolvslaget eftersom jag var ensam. Även fast jag VALT det själv. Men det är så livet är. Man behöver hålla huvet högt i vissa situationer.



Vart jag vill komma är egentligen ingenting. Bara vara ett stöd. Fast jag måste fråga, kan ni inte dela på jularna? Det är så jag gör. Tonåringen är hos mig uppesittarkvällen med mys och julstök och sticker vid 17-tiden på julafton. Då har man lagt krutet på det och kan luta sig tillbaka i teve- eller krogsoffan. Det gör man som man själv vill...



Oj, vilket långt inglägg!

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-12-23 09:47:16

Jag har för en gång skull inga våndor. Första året jullunchade jag hos min mamma och sen gick jag och en kompis på krogen. Söp oss pruttfulla och jag kom hem vid 7 på juldagsmorgonen. Det var precis vad jag behövde just då. Nu delar jag och barnens pappa på julafton, jag får julaftonsmorgon och jullunchen med tonåringarna och pappan tar kvällen. Dessutom vill mina tonåringar fira den 23:e med mig, det har blivit vår tradition.



Jag säger som Singel, försök göra den här julen till din jul, känn efter vad du verkligen vill göra nu när du har möjlighet.



Men visst kan det vara lite tungt. Och låt det få vara det, men tänk att du själv bestämmer hur du vill ha det. Skickar en väldigt stor och varm kram!

Postat av: Cee78

Publicerad 2010-12-23 13:11:30

Känner med dig. Mina barn kommer bara vara hos mig på julaftons förmiddag. Så konstigt. Förra julen hade jag ingen aning. Förra julen planerade vi för barn två. I år firar vi jul på olika håll. Jullunch blir det för mig hos mor och far. Men har inte ens orkat tänka ut vad jag ska göra på julaftonskvällen.

Nånstans känner jag ändå tröst i att det finns fler i samma situation. Konstigt, hur kan man finna tröst i att andra också mår dåligt? Hoppas det går bra för dig.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-12-28 21:50:41

Tack alla 3! Har för en gång skull svarat er inne på era egna bloggar :) Om än lite sent...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela