Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Annat bloggfokus

Publicerad 2010-02-23 21:43:04 i Ny framtid - blandat,


Fram till förra våren var jag en hängiven anhängare av diverse inredningsbloggar. Sög åt mig inspiration och tips som en svamp. Bokmärkte och la till på Bloglovin. Sparade undan speciella inlägg i "bra att ha"-mappar. Förundrades över vackra hem, skrattade åt galna inredningsprylar, och önskade att jag hade samma öga för detaljer som många av er därute.

Så tog livet en ny vändning, och att följa bloggar om renoveringsplaner och -genomföranden, där lyckliga (??) par visade upp veckans bravader gick bara inte. Prenumerationerna via bloglovin låg kvar, men glättiga inlägg klickades snabbt förbi.

Jag hittade en ny genre bloggar - skilsmässobloggar. Bloggar som kunde bekräfta vilket j-la elände jag gick igenom; där jag kunde se att jag inte var ensam; där jag upptäckte att vissa har det f-n så mycket värre; där jag fick skratta, mitt i alla tårar, över min och andras situation och hantering av våra barns andra förälder. Bloggar som lät mig förstå att som jag mådde (och ibland mår) är helt normalt när livet förändras och allt ställs på sin ände. Där jag såg att vardagen som ensamförälder med "galna" barn delas med många (de flesta??) andra vv-föräldrar.

Flera utav dessa bloggar ligger fortfarande på min följa-lista, men de fyller inte riktigt samma stora behov längre. Det är skönt. Jag har fått distans, tror jag. Jag måste inte jämföra med andra. Jag måste inte få bekräftelse att mitt elände är lika/värre/bättre än andras i min situation. Samtidigt har ju personerna bakom bloggarna också kommit vidare - de flesta. De upptäcker också en ny framtid. Vissa har kommit långt, med nya partners. Där blir jag lite avis. Andra har kommit långt på andra sätt - nya bostäder, nya jobb, resor, etc. Jag har också gått vidare.

Och nu har jag hittat tillbaks. Tillbaks till alla roliga, inspirerande, lockande inredningsbloggar. Jag har ju blivit med hus, som ska renoveras, så nu är det dags igen!!! Härligt med positiva bloggar som inte ältar relationsproblem :)


Var ligger ditt bloggläsarfokus?

.

Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2010-02-23 22:33:34

Härligt och jag blev så himlans glad när ditt nya hus blev ditt! Ser fram emot att få vara med och se förvandlingen, inspirera och bli insipirerad av vad som kommer att växa fram. En sak i taget. Nästa steg kommer när du har fått komma till ro i det nya. Då först, tror jag, är du redo för nya bekantskaper. Puss på dig!

Postat av: Peter

Publicerad 2010-02-24 07:55:22

Mitt fokus ligger rätt mycket på vv-bloggar eller skilsmässobloggar. Jag är mitt inne i skräpet, som du vet, och det känns tryggt att veta att man inte reagerar som en fullständig knäppgök, och att det finns andra som känner som jag och upplever samma saker.

Postat av: Kiki

Publicerad 2010-02-24 10:43:35

Jag har också samlat på mig en massa bloggar om inredning, pryttlar och renovering och vissa är fortfarande ganska kul. Precis som du läser jag sällan nya inlägg, utan bara tar bort. Nu söker jag mig oftare till något "djupare" bloggar, de som bloggar om livet. Inte bara grejer. Som tex denna: http://yogamamman.blogspot.com/

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-02-24 18:53:49

Jag har fastnat i "sjukdomsbloggar" av någon konstig anledning, men det diskuterade vi ju sist... Hmmm! Borde kanske också rensa i min blogglista. Men din blogg blir kvar :-)



Kram

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-02-25 00:08:46

Lillasyster - gissa ngn annan som blev glad :)



Peter - jo, det är sant att det inger viss trygghet att se att man inte är själv i den här soppan



Kiki - tack för tipset om yogamamman!



Sjukdomsbloggar ska man passa sig för - men det är lätt att fastna. Positivt är att man ser hur himla mycket man har att vara tacksam för, som man kanske tar för givet annars.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela