Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Att vilja men inte orka

Publicerad 2010-02-25 22:51:18 i Personligt - barnen,


2 dagar ena veckan, och 3 dagar andra, hämtar jag barnen. Då bor barnen hos mig (plus helg, den veckan det är 3 hämtningar).

När barnen bor hos mig vill jag maxa tiden. Jag kommer till jobbet strax efter halv 9 (hm, väderberoende, februari var ju inte en optimal månad, om man så säger), och går ett par minuter före halv 4. Turerna går så att jag lämnar killarna, som själva går från parkeringen, och sedan E. På eftermiddagen är det först hämtning vid skolan, och sedan hänger killarna på och hämtar lillasyster. På så sätt slipper jag släpa henne in och ut ur bil, runt på skola, etc.

Tanken med tidig hämtning är ju förstås att få VARA med BARNEN. Att få MYSA. PRATA och göra LÄXOR i lugn och ro. Vad händer? "Mamma, får jag följa med X hem" eller "Kan jag vara med y idag - han kan följa". Ta det x2. Det gör ont att säga nej, men jag orkar inte. Jag gör verkligen inte det. Inte varje gång. Dessutom så vill jag inte. Barnen träffar sina kompisar hela dagarna. De har fritids där de leker och ses. Jag vill oxå se mina barn.

Tror det blir lättare när det blir vår och vi flyttar närmare skolan. När vi går hem. Och barnen kan gå själva till/från kompisarna. Nu är det ett jädra pådrag med kläder i lager, trångt i bilen, mörkt och j-ligt.

Nu är vi inne i en period med allmänt trots. Från de två större. Jag vill verkligen hämta tidigt och vara med barnen. Men jag orkar inte. Det är så in i hoppsan mycket tjafs. Från alla sidor. Nästan så att jag skulle vilja låta dem gå hela dagar ett par veckor. Ibland är det lättare att jobba. Men så får man väl inte säga?


Var har du ditt dåliga samvete?


.

Kommentarer

Postat av: Kompisen C i Märsta

Publicerad 2010-02-26 11:17:00

Man får visst säga så. Man får också ha barnen hela dagar om det passar alla bättre, så det så.



Du är inte en bättre mamma för att du hämtar tidigt. Jag förstår inte vad det här är för en hemsk tävling bland svenska föräldrar. Finns inte i de andra länder jag har bott, för övrigt.



Med min stora flicka gjorde jag mig genast och mycket bestämt immun mot det här racet. Hon kom ofta först och gick sist. Hon tyckte det var jättemysigt att vara ensam med fröknarna och dona. Så jag har bara goda erfarenheter av hela dagar.



Om killarna får vara kvar ett tag till på skola/fritids kanske de får leka av sig med kompisarna där istället, och så blir det mindre sura miner när du säger nej.



Om du ändå gärna jobbar, och de gärna leker med andra, ska väl inte den här konstiga hämta-först-tävlingen påverka er?



Bry dig inte om vad andra tycker, de har inget med erat liv att göra. Tycker jag, alltså.

Postat av: Kompisen C i Märsta igen

Publicerad 2010-02-26 11:18:54

Glömde svara på frågan: jag har inte dåligt samvete för någonting tror jag. Inte för hela dagar på förskolan i alla fall.

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-02-26 15:27:43

Jag håller med kompisen C.

Om du gärna vill jobba och de få vara med sina kompisar så testa det ett par veckor. Kanske blir det roligare när du väl hämtar dem då istället.



Jag minns när min pappa kom och hälsade på när jag var liten. Jag avskydde kravet på att jag skulle vara hemma "och umgås" bara för att det råkade passa honom just då. Jag ville ha honom i vardagen, men där fanns han aldrig. Nu är det annorlunda från din situation då jag dessutom var tonåring och bara träffade pappa ibland. Men det kanske säger något om barnens behov och önskan ändå.



Skulle du kunna fråga killarna hur de helst skulle vilja ha det och komma fram till en kompromiss?



Hoppas du hittar ett sätt så att ni får den bästa tiden tillsammans!

Kram

Postat av: Karin på Ellas Inspiration

Publicerad 2010-02-27 10:33:22

Jag tror att det är viktigt att barnen får en "vanlig" vardag även om man längtar så det gör ont. Har kompisar i samma sits som dig men de insåg till slut att barnen mådde bäst av ett vanligt vardagsliv och inga krav att det måste umgås.



Hoppas att det blir bra!



Kram Karin

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-02-27 13:23:43

I det där med att fråga killarna hur de vill ha det ingår också att du berättar för dem hur du tänker/känner. Så att ni tillsammans kan komma fram till nåt som funkar bra för er.

Trevlig lördagskväll.

Hoppas du får det bra, vad du nu har hittat på :-). Bio är bra!

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2010-02-28 09:07:44

Jag har också tjat från Storebror om att få gå hem till kompisar eller att kompisar kommer till oss. Jag försöker tänka att om pappan och jag hade levt ihop hur mycket hade han då fått vara hos kompisar och så försöker jag ha samma tid för kompisar även om det innebär att jag missar tid med Storebror.



Fast en regel som jag har också (inte så väl uttalad till barnen, det borde jag göra) är att första dagen efter pappan och sista kvällen innan de åter ska till sin pappa så får de INTE gå till kompisar. Det känns viktigt. Fast detta är ju lättare för mig eftersom vi numer har v/v.



Hoppas du hittar en bra lösning som passar för er alla.



Linda

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-02-28 19:49:03

Tack alla vänner för tröstande ord. Och lite förmaningar ;)



Jag förstår väl vad ni säger, men jag vill ju träffa barnen. Jag vill inte hämta, servera middag, läsa läxa och så i säng. Jag vill prata, mysa, gosa och VARA med barnen. J-la avvägning det där.



Kanske får kombinera lite med några längre dagar och några kortare. Vet ju att de blir hämtade rel tidigt när de är hos sin pappa (farmor och farfar hämtar em då).



Tack igen för era ord och synpunkter!



kram!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela