Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Isolera era vattenledningar!

Publicerad 2010-01-06 14:50:47 i Allmänt - osorterat,


Igår kväll vid midnatt hade jag fint rinnande vatten i mitt kök, och i handfaten, och toaletterna gick alldeles ypperligt att spola.

Precis som alla andra dagar. Fint, rent, kallt vatten i mina kranar. Som jag alltid har. Om jag inte är på landet, där vi pumpar var 3:e dag. Men här i stan har jag alltid vatten i mina kranar. Både kallt och varmt.

I morse vid 4-tiden vaknade E. Det gör hon aldrig annars nu för tiden. Det var nog ett tecken. Hon var dyngsur, och mina kranar var snustorra. Skulle göra välling när hon fått en torr blöja, men ur kranen kom bara en torr hostning. Ett fnys. En ynka droppe som liksom kastade sig handlöst ner mot vasken.

Panik! Ja, eller nära nog i alla fall. In i badrummet. Lika dött där. Ner i källaren. I tvättstugan rann en liiiiten stråle sakta, för att plötsligt fräsa och stoppa. Till vattenmätaren. Inte en rörelse på den lilla snurran som ska ticka fram. Skönt. Borde tyda på att det antingen är stopp, eller så är det någon stor läcka utomhus som gör att det inte kommer in något vatten i huset.

Ringer O, som bekräftar tankarna att det nog är stopp. Ringer jouren hos vattenleveratören som säger samma sak, plus "gå och lägg dig, ring i morgon så blir det billigare...". Om det är stopp ja. Men om det läcker vatten in under huset? Föga troligt med -23 grader ute..

Jouren kommer vid lunch. Mätaren är inte bara frusen. Den är sprängd. Mätarhuset har liksom gängat av sig. Plomberingen stränar. Jouren ersätter mätaren med ett enkelt rör, och säger till oss att tina rören. Och isolera rören. Och isolera hela j-a utrymmet. De undrar vad det är för klåpare som monterat en vattenmätare i oisolerat utrymme. Det undrar vi oxå, så här med facit i hand. Det är inte lätt att ha 100% koll på vad man ska titta på när man köper hus. Inte mitt i sommaren.

Nu har vi vatten igen. I tvättstugan står kranen och rinner lite lätt. Som en säkerhetsåtgärd för att minska risken att det fryser igen. Rören är isolerade. O var snabb som tusan till K-rauta. Element finns på plats. Utrymmet håller nu 7 grader. Plus. Det borde göra sitt till.

Har du koll på dina ledningar?




.

Kommentarer

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-01-07 00:45:36

Burr!!

Kul överraskning.Not!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela