Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Cykelfest

Publicerad 2010-06-06 09:46:38 i Allmänt - osorterat,


Igår var jag på cykelfest. Idag är jag lite seg i kolan. Så kan det gå.

Cykelfest? Ja, när man äter en trerättersmiddag och sedan har fest efteråt. Det speciella är att middagen intas på 3 olika platser, där man själv står för en av rätterna. Till varje ny plats kommer en ny konstellation av 3 par, inklusive värdparet, och själv hade jag gäster på förrätt. Varmrökt lax på en bädd av sallad, serverat med en creme fraichesås på vitlök och basilika, dekorerat med granatäppelkärnor och till det ett glas rosé.

Efter maten cyklar man vidare (ja, det är liksom hela grejen - ingen av festdeltagarna får bo för långt bort) till en adress man fått sig tilldelad. Tidsschemat för förrätt och huvudrätt måste hållas strikt, men vid efterrätten spårade vi ur lite och kom så någon timme sent till "feststart". Det blev både fest och efterfest. Det var inte igår, kan jag säga.

Eftersom formen på fest är som den är, är det ju primärt par som är bjudna. Glad är jag att jag "fick vara med" trots singelskapet. Det är väl annars en konsekvens när man inte håller sig till parnormen längre, att man halkar ur festrullorna.


Har du varit på någon annorlunda fest i det senaste?


.

Kommentarer

Postat av: Peter

Publicerad 2010-06-06 11:32:13

Det låter ju skittrevligt! Man kanske skulle bli ihop med nån och gå (cykla) på cykelfest? :)

Postat av: kompisen C

Publicerad 2010-06-06 21:12:12

Idag är det ju hela Sveriges fest, och Griffin räknade med 3.5-åringens logik ut att om det är Sveriges födelsedag, så ät det också alla som bor i Sveriges födelsedag.

Hur fira detta? Jo, vi beslöt att cykla till Sigtuna och äta glass. Men, bara 100 meter hemifrån skulle jag fylla på luft i däcken och lyckades släppa ut alltihop - så det blev ingen cykelfest för oss, utan en vacker liten promenad till miljonprogrammets Centrum, där vi köpte glass och tog med oss ut till en lagom charmig gräsmatta.

Men det blev fest det också - även om den var annorlunda från den ursprungliga planen!

Kram, vi ses snart!

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-06-07 20:40:04

Ja, jag var nyligen på en jättetrevlig fest/middag på Stadshuskällan här i Stockholm.

Postat av: Mitt i Fågelsången - byter snart namn

Publicerad 2010-06-07 22:45:19

@Peter - men det var ju det som var gjejen, man fick komma även som singel :) Men det är klart, det hade varit trevligt att få bjuda på förrätt IHOP med någon annan..



@C - ser fram emot lördag!



@Singelmamman - härligt! Bra fester behövs!

Postat av: Stina

Publicerad 2010-06-08 20:22:24

Det lät som en kul grej! Skulle det inte gå att ordna med singlar enbart?! :) Speed-dejting över en rätt åt gången... sedan samlas alla och festar tillsammans. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela