Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Tålamod

Publicerad 2010-06-13 21:33:15 i Personligt - barnen,


Idag har varit en överlag mycket bra dag med barnen. Även gårdagen flöt på fint. Det är skönt. När man bara ser sina barn 3-5 dagar på raken finns det inte mycket utrymme över åt extra stök. Jag menar förutom småtjafs som är helt naturligt mellan 2 syskon oavsett omständigheter i övrigt.

Men när tålamodet tryter, då är det för jäkligt. Förr, när vi var två vuxna, kunde vi i alla fall gå in och hjälpa varandra om det började gå över styr. Backa upp varandra inför barnen. Stötta. Avleda. Ta ett barn var. Vara den "snälla" när den andre var upprörd.

Nu står jag där själv. Låtsas som ingenting först. Inväntar att de ska lösa sin konflikt själva. Det fortsätter. Jag går in för att bilda mig en uppfattning om vad som hänt. Vem som är arg på vem och varför. Gör ett medlingsförsök. Bråket fortsätter. Jag försöker ytterligare med lugnande ord få dem att lägga ned vapen. Blir hånflinad åt. De pekar ut varandra som upprorsmakare. A blir fysisk. H säger elaka saker.

Då börjar jag att räkna. Till 10. Till längre än så. Sära dem. Hota med indragna förmåner. I en dag. I en vecka. Barnen vet att det är tomma hot. Så idiotiskt (inte av dem, av mig förstås). Båda tittar med trotsig blick på mig och väser under lugg "vem bryr sig?".

Jag försöker följa devisen "pick your fights". Men när de sparkar varandra. Säger mycket fula ord. Har ett tonläge som är påväg att väcka grannen 3 hus bort, för att inte tala om lillasyster som sover vägg i vägg med vardagsrummet. Då går det inte längre. Då brister det och jag tar i med en röst som jag inte känner igen. Med hot som är totalt verklighetsfrämmande. Handgripligen lyfter undan en av dem.

Hela mitt inre är i uppror.

Men vi försonas, och säger ett ömsesidigt förlåt.  Känslan av att inte ha klarat av att vara den vuxne, föräldern, tär.

Tack och lov kommer dessa situationer sällan för närvarande. Istället kan vi njuta av tiden vi får med varandra. Ha kul. Som tidigare idag - gå på restaurang. Mysa i soffan. Prata. "Berätta något mamma" - ikväll ville de höra om när C och jag tog studenten. En annan kväll var det om när jag började skolan. Eller när deras pappa och jag gifte oss. Det är då jag fyller på tålamodstanken. Men ikväll sinade den. F-n.


Vad får dig att tappa tålamodet?

.

Kommentarer

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-06-13 22:35:39

Elaka kommentarer och tjafs mellan tonåringarna. Och när mina arbetskamrater beter sig som treåringar.

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-06-13 23:02:51

När treåringen helt nonchalant bara inte svarar och stänger av sin hörsel, bara för att det passar. Och när det inte spelar roll på vilket sätt jag än säger till henne. DÅ blir jag också en trotsig treåring. Fan.



Men vet du. Du behöver inte(och tycker jag, ska inte) be om ursäkt för att du blir arg. Alla har rätt till alla känslor. Det är vad vi gör när vi blir arga som vi ibland kan behöva be om ursäkt för.

Åtminstone är det en av mina lärdomar som jag får jobba hårt med.

HÄrligt att det var så mysigt på restaurangen. Och bra att du skrev om den. Då kan du minnas den extra bra när det behövs.

Kram

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2010-06-14 09:58:40

Jag tycker som Lotten att det är helt OK att ha humör. Det ska man ha som människa.

Mysig berättelse om restaurangen, och - som jag sa i telefon - dina barn är fantastiska att ha på besök!



Kram

Postat av: Louise

Publicerad 2010-06-14 12:30:21

Kanske måste vi misslyckas ibland. Misslyckas och be om ursäkt och prata. Kanske lär sig barnen mer av de gångerna än de andra gångerna som förhoppningsvis är mycket fler då vi tycker att vi lyckas.

Postat av: Peter

Publicerad 2010-06-14 12:40:46

Jag förlorar sällan tålamodet. Men när jag gör det känns det som ett jäkla nederlag. Och jag känner mig så fördömt fånig och illa till mods efteråt. Jag försöker minnas de tillfällena så att jag i alla fall blir klokare tills nästa gång.

Postat av: Mitt i Fågelsången - byter snart namn

Publicerad 2010-07-01 12:38:18

Tack alla!



Jovisst får man ha humör. Och bli arg. Och som Lotten säger, det viktiga är hur man hanterar sin ilska. Vad man gör av den. Vilket utlopp den tar sig. Och att vi kan prata om vilken roll vi alla hade i att det gick som det gick.



Men det tar ändå inte bort känslan av maktlöshet när sinnet rinner över och man hamnar på en 5-årsnivå i ord och handling.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela