Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

4* vänster

Publicerad 2010-10-14 18:52:29 i Personligt - barnen,


100% vänsterhänta bor det i mitt hus. Tror inte det råder något tvivel om att även
unga damen är vänsterhänt. Råkar hon få pennan i höger hand upptäcker hon det
snabbt, och växlar till vänster. Överlag är hon mer bekväm med vänster hand. Lite
kul att alla 3 barnen är vänsterhänta. Det är tydligen 20% chans att ett barn ärver
om ena föräldern är vänsterhänt.


Hur är ni vridna i er familj?



.

Kommentarer

Postat av: Martina

Publicerad 2010-10-14 19:47:04

Intressant fundering...



Jag är vänsterhänt.

Mina föräldrar är högerhänta.

Mina två syskon högerhänta.

Min dotter är högerhänt.

Hennes far är högerhänt.



Jag tycker det är praktiskt att vara tvåhänt (jag skriver med vänster men kastar bollar, klipper mm med höger.) Då vi renoverar hus just nu så har jag kommit på mig själv att jag tar den hand som är mest praktiskt när jag ska skruva, spika, måla, sticksåga etc. Kan byta mitt i min aktivitet om jag blir trött osv.

Postat av: Chrissan

Publicerad 2010-10-14 22:12:54

Vi är vridna åt höger.

Fast sonen är vänsterfotad.

Postat av: Lidingömamman

Publicerad 2010-10-15 22:28:15

Jag är högerhänt. Maken är tvåhänt. Pyret som snart är 3 år är tvåhänt men mer åt det vänsterhänta hållet. Ska bli kul att se vad lillebror är. Det är tydligen vanligt att barn som utsätts för många ultraljud i magen blir vänsterhänta. Det har säkert gjorts runt 20 ultraljud var på våra barn så det kanske stämmer.

Postat av: Kiddan

Publicerad 2010-10-16 18:20:44

Hej, av mina tre barn verkar ingen vara vänsterhänt. Och jag är supervänsterhänt :)

Postat av: KOmpisen C

Publicerad 2010-10-17 16:51:37

Jag är bådhänt men skriver med vänster. Stryker och syr för hand med båda. Jag är uppvuxen i en familj högerhäntingar och båda mina barn är högerhänta liksom sina pappor.

Och för den som undrar om vridningen, så är jag vänster

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-11-15 22:08:28

@Martina - låter himla praktiskt att vara 2-hänt!

@Chrissan - vänsterfotad ska han vara rädd om; kan bli något där i fotbollsvärlden!

@Lidingömamman - bara 2 ultraljud var här, så det kan inte vara därför :)

@Kiddan - dåligt med gen-genomslag ;)

@Kompisen C - jasså, den sista raden förvånar! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela