Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Hej då Farfar

Publicerad 2010-10-19 22:58:48 i Allmänt - viktigt i livet,


Idag sa barnen Hej då till älskade Farfar. Barnens farmor tog farväl av sin livskamrat sedan mer än 50 år. O tog farväl av sin pappa. Jag sa adjö till L. Svärfar? Fd svärfar? "mina barns farfar"? Spelar ingen roll vilken etikett som omgivningen sätter på min relation till L. Idag var det ändå dags för ett avslut.

Jag var tillfrågad om att sitta med barnen, O och hans mamma. Att gå fram med dem i kyrkan. Jag tog tacksamt emot önskemålet. För jag hade så gärna velat att min relation till barnens farmor och farfar hade förblivit oförändrad trots allt. Den var inte det. Inte på ytan. Men bakom fasaden tror jag ändå att jag behöll min roll i deras liv. Är det viktigt? Nja. Jo, faktiskt. Det är ju inte vi som skiljt oss. Det är inte vi som inte älskar varandra längre. Det är viktigt att få ha en roll i en annan människas liv. Att göra en skillnad.

Det var ett fint avsked i kyrkan. Det var en fin och glad minnesstund. Fina ord om en fin människa uttalades. Jag hoppas innerligt att L fick ta del av dessa ord i livet också. En del av dem i alla fall. Närmsta familjen samlades hos barnens farmor för middag. Jag var medbjuden. Det är jag glad över. Och tacksam. Det kändes fint att få vara med barnens familj "på andra sidan" i denna stund.

Tack L för att jag fick känna dig. Du fattas oss. Tack G för att jag fick vara delaktig.


.

Kommentarer

Postat av: Anguin

Publicerad 2010-10-20 07:52:02

Viktigt. På alla sätt. Både för dig och för barnen.

Postat av: Maria på Ekollonvägen

Publicerad 2010-10-20 08:00:18

Hade glömt att det var den dagen igår, kram till dig/er i alla fall!!!!

Postat av: malve

Publicerad 2010-10-20 08:28:03

Så fint att du fick vara där!

Postat av: Stina

Publicerad 2010-10-20 23:32:20

Vad fint och bra att du fick vara med! Du är ju deras barnbarns mor, och har varit en del av deras liv länge, och som du säger.. det är ju inte ni som har skilt er!



Jag kramar om min svärmor varenda gång jag möter henne, brukar stöta på henne nu och då. Hon kramar tillbaka så varmt och med sådan saknad och sorg.

Postat av: MK

Publicerad 2010-10-26 08:59:33

Härligt att det blev ett bra avslut. Jag var med på mitt X morfars begravning för en månad sen, skönt att få gråta i kyrkan och känna avsked på mer än ett sätt. Jag har fortfarande väldigt god relation med mina fd svärföräldrar men jag antar att det kommer att ändras den dagen det dyker upp nya i våra liv.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-11-15 22:18:36

@Anguin - ja, jag tror det. Barnen kommer nog förstå när de är vuxna att det var viktigt.

@Maria - tack

@Malve & Stina - ja, det känns bra att jag fick vara delaktigt, dessutom på ett sånt sätt som det blev.

@MK - artigt, och samtidigt vänligt. Inte som förr, men ändå ok.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela