Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Sociala medier på jobbet

Publicerad 2011-08-30 23:49:43 i Allmänt - viktigt i livet,


Nu är det dax. Nu ska våra företag ut på Facebook och LinkedIn. Eller, på FB finns vi redan, och Gillas av närmsta kretsen, dvs. delar av oss som jobbar där. Nu ska resten av medarbetarstaben ut på nätet, och det lär bli en resa. Förra veckan hade vi två dragningar ihop med Inclusion som på ett mycket inspirerande sätt pratade om och diskuterade kring Sociala mediers inverkan på företagskulturen. Vid första tillfället var vi en selekterad grupp av kollegor som fick en något djupare duvning, och under vår företagsdag var dragningen för hela gänget lite mer light, men inte desto mindre intressant.

Utfallet? Frågorna? Kommentarerna? De är lite halvgamla, de där kollegorna. Många av dem iaf. Typ bara några år kvar till pension. Och här ska det inte ut på något nät inte. En av killarna/männen/gubbarna har tom en t-shirt med tryck liknande Never on Facebook. Fast lite privat surfing på arbetstid går ann..

Vad gör man om det blir en företagspolicy? Att synas med åtminstone foto och CV; eller arbetsplats och utbildning i korthet. Kan man (de, I'm all in) sätta sig på tvären? Hävda att det inte står i anställningsavtalet? Eller kan man påverkas till att förstå nyttan för företaget att exponeras i alla möjliga medier utan att man sätter individens trygghet på spel? S och jag på jobbet är aktiva på FB. På LinkedIn. Ingen annan har öppet sagt att de bloggar, och även om inte mina kollegor vet/läser det jag skriver här, så är det många som vet att jag är lite halvaktiv på nätet, och det får jag till och från utstå lite "spott och spe" för.

Men det går ju inte att backa skeppet. Vi står där vi gör, vi konkurrerar med ett par andra företag i branchen om våra kunder. Kunderna ser ett skifte i personal - det är inte längre Anita 62 som sitter på Kundreskontran, utan Kevin 27.. Och han vill veta mer om hur man nyttjar systemet. Genvägar. Nyheter i hotfixar. Tips och trix. Och vad är väl bättre än att i lagom portioner skicka ut signalerna via FB, och låta dem fångas i cyberrymden, och så smått skickas tillbaks till oss i form av beställd konsulttid??


Hur långt har ditt företag kommit på nätet?


.

Kommentarer

Postat av: Märtha G

Publicerad 2011-09-01 06:23:20

Intressant! Du skriver bra!

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2011-09-02 23:04:25

vi har typ 10 miljoner hits på youtube, massor av fb och tweets. men sa har vi 400 tusen anställda också. jag finns inte på fb och hoppas slippa, men om jobbet säger så, går jag in, men med alla filtren på, bara för att nå mina mål. men i företaget jag arbetar är det förbjudet, bara att läsa dn.se är skäl för uppsägning, fast det tillämpas tackålov inte i praktiken. vi försöker få sociala media till stånd...

jag vet att det låter slappt, men jag har inte som prioritet att hitta folk från förr, som jag inte redan är i kontakt med, och den som vill hitta mig kan googla, för jag har begåvats med ett unikt namn. nu gör ingen det, och lika glad är jag eftersom jag är nöjd med den lilla krets jag har och orkar underhålla. men står det i mina mål att jag ska, så kommer jag att leverera. kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela