Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Chassidism

Publicerad 2011-06-09 08:00:00 i Allmänt - irritationsmoment,


Chassidism - vet du vad det är?

Det visste inte jag heller ända fram till kl 23.00 lokal tid i söndags
kväll då jag steg ombord på American Airlines flight från New York
till London.

Jag kan inte påstå att jag är så mycket klokare om dess budskap
nu, eller omständigheterna kring deras tro och leverne, men jag
vet hur deras religion påverkar andra människor ombord på ett
flygplan.

Svarta höga hattar, korkskruvar, vita skjortor och svarta rockar.
Svarta sidenband som lindas runt armarna. Svarta små "kuber"
som med pannband fästs runt huvudet. Jiddish (utgår jag från).
Toran. Kvinnoförakt (flygvärdinnorna fick inte lämna över juice,
vatten, mat etc hand-till-hand, utan var tvungna att ställa ner på
brickbordet, och en i sällskapet vägrade sitta bredvid en kvinnlig
passagerare).

Bön kl 03. Ombord på ett plan fullt med folk som vill sova. Inte
en stilla bön. En bön som innefattar högljudda diskussioner. Rörelse
i kabinen. Vaggningar i sätet (och AA's plan har INTE gott om ut-
rymme mellan raderna). Ljuset på. Totalt nonchalans mot önskemål
om respekt för medresenärerna.

Jag anser att jag har hög toleransnivå vad gäller andra religioner.
Men här gick gränsen. Noll respekt för omgivningen är inte ok.


.

Kommentarer

Postat av: Ellen

Publicerad 2011-06-10 22:31:43

Fanatiker är alltid störande. Vilken tro de än hänger sig åt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela