Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Fula gubbar?

Publicerad 2011-06-12 08:30:00 i Personligt - barnen,


Efter att ha hört en bastuhistoria för mycket kände jag
mig häromdagen tvingad att prata med mina killar om
bastubesök. Om vad som är ok och inte i en bastu.

Badsäsongen har precis börjat, och "vårt" bad har bastu.
Trots 28 grader ute tycker åtminstone A att bastu är bra.

Idag pratade jag med killarna om vad man ska göra om
man inte känner sig ok med en annan persons ord eller
blickar. T.ex. i en bastu. Att de ska gå ut ur bastun om
någon annan - pojke eller man - säger konstiga saker,
eller tittar på dem på ett sätt som inte känns bra.

"Varför skulle någon säga konstiga saker i bastun?"
"Vad skulle de säga t.ex.?"


Tja, vad svarar man på det mer konkret? Utan att gå in
på sexuella anspelningar försökte jag helt enkelt bara, än
en gång, säga att om de kände sig obekväma eller illa till
mods inne i bastu så ska de gå ut - oavsett vad någon
innen i bastun säger till dem.

Någon läsare som kan hjälpa mig till en bättre förklaring?
Eller målar jag fan på väggen? I onödan?



.

Kommentarer

Postat av: Ting

Publicerad 2011-06-12 09:39:16

Hur små är barnen?

Jag skulle säga som det är, rakt ut.

På rätt nivå för barnets ålder såklart.

Säg att det finns fula gubbar, inte många men de finns, som vill göra dumma saker med barn.

Säg att de tittar på barns snoppar.

Och att det absolut inte är okej.

Jag tycker inte att det är att måla fan på väggen.

Det är att preppa barnen inför en eventuell situation som kan förstöra ett helt liv.

Säg också att det inte är farligt att basta, att man inte behöver vara rädd för det, men att ingen någonsin får göra saker mot någon annan som inte känns bra.

Att man får säga nej och gå därifrån ifall man vill.

Det har jag gjort med mina barn.

(Kanske inte just med bastu, men liknande)



Gud, värsta långa kommentaren.

Kram!

Postat av: Vandrar

Publicerad 2011-06-12 12:37:07

Jag håller med Ting, det är bättre att prata i klartext så att de känner att om något någon gång skulle hända så är det ok att prata i klartext med dig!

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-06-12 14:25:25

Fast jag förstår din tvekan också. Dels vill man inte trigga igång tankarna åt det hållet genom att säga för mycket rent ut, dels vill man inte skrämma skiten ur dem, utan bara ge dem verktyg för att stå upp för sin egen vilja. Jag har kommit till stadiet "Alla människor ÄR inte snälla. Om nån säger nåt eller gör nåt som inte känns okej så gå därifrån och prata med mig/den vuxen som är ansvarig i närheten." Och vi kör ofta med "STOPP! Du får inte GÖRA så mot mig!" när barnen retas sinsemellan eller så, för att öva att sätta gränser.

Postat av: Trebarnsmamman

Publicerad 2011-06-19 11:00:03

Jag skulle nog inte ta upp något om bastu alls utan jag skulle prata med barnen allmänt om att man inte skall göra något eller ställa upp på något som inte känns bra eller ok. Det handlar om att inte prata med människor, släppa in människor eller följa med människor. Om man upplever obehag på något vis skall man vara stark nog att säga nej eller gå därifrån. Och om man upplevt något obehagligt skall man våga berätta det. Det handlar ju absolut inte bara om bastu, duschrum och bad. Fula gubbar och fula tanter finns precis överallt även om de är få. Och vad gäller sexuella trakasserier och övergrepp mot barn är de ju faktiskt vanligast att dessa sker genom att en för barnet mycket välkänd person gå över gränsen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela