Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

H

Publicerad 2011-06-19 10:04:42 i Personligt - barnen,


H - min älskade lille H. Mellanbarn. Fast han fick vara "liten"
länge innan minsta trollet dök upp. Men han har fått mellan-
barnets lott, och det ihop med den egna personlighet han är,
är inte alltid den bästa av kombinationer. Jag försöker se
honom, så som jag vill se alla mina 3 barn, men med ekorr-
hjulet som vardagen erbjuder är det inte alltid lätt att finna
tiden.

Idag har jag bokat tid med H. Bara han och jag. Tidigare i
veckan sa han att han ville till Medelhavsmuseet, men han
får revidera det om han vill. Cosmonova visar Flygande
Monster och Sea Monsters - två filmer som nog skulle tilltala
honom :) Aquari med hajmatning kanske är något?

Jag ska inte hänga upp mig på VAD vi ska göra, utan ATT
det är VI TVÅ som ska göra något. Han får bestämma!


Du som har fler barn - gör du något med bara ett av dem
ibland? Vad? När? Lika mellan alla?



.


Kommentarer

Postat av: Trebarnsmamman

Publicerad 2011-06-19 10:54:58

Vi har tre, men jag upplever inte att jag har problemet att se något av dem, framförallt eftersom vårt mellanbarn är avvikande kön. Dvs vi har flicka, pojke, flicka. Sedan är han av naturen ett sådant barn som tar plats.



Vi försöker hitta på saker med bara ett barn i taget, jag tycker det är viktigt att deras behov och intressen får synas och märkas. Därför delar jag och maken ofta upp oss så en har två barn och en har ett barn (men det är ju lättare eftersom vi lever tillsammans). När man är ensam med ett barn har vi både kvalitetstid (hittar på något kul) och kvantitetstid (gör helt vardagliga saker som ändå skulle göras). Just nu har vi bara yngsta dottern hemma eftersom de två äldsta är hos sin farmor och farfar, så nu försöker vi njuta lite extra av bara henne. Laga hennes favoritmat, ta oss lite extra tid att sitta ner och prata osv.

Postat av: Anna

Publicerad 2011-06-19 11:11:14

Vi har ganska stor åldersskillnad på våra barn, de är 11 år (tjej), 6 år (kille) och 2 år (tjej). Det gör ju att behoven och önskemålen är ganska olika. I maj var min man och vår stora tjej på en långhelg i London,och imorgon åker jag och var 6-åring till Legoland med en kompis och hennes barn. Lilla loppan får inte så mycket egentid ännu men hon är ju den som tar/får absolut mest vardagstid bara eftersom hon är den som behöver mest hjälp. Fast hon blir faktiskt själv här hemma med oss vuxna tio dagar efter midsommar när storbarnen ska vara hos farmor och farfar.



Det jag kan uppleva med mellanbarnet att han ibland hör till "småbarnen" - när han och lillasyster är för små för att var med på 11-åringens aktiviteter. Ibland hör han till "storbarnen" när lillasyster inte kan hänga med på de två större barnens saker. Han är ganska lättsam, men jag kan ändå känna att det blir lite dumt ibland.

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2011-06-19 11:39:45

Jag har två, men har ändå alltid gjort saker bara med en i taget. Av och till. Resor till exempel. Skulle gärna göra det igen, om jag hade ekonomi för det. Annars är det mest egen "shoppingtid" med mamma som står på deras önskelista. Det är helt ok det med. :-)

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-06-19 22:19:42

Jo, jag har solohelg med ungarna, varannan höst. Då åker vi iväg och bor på hotell (mormor sponsrar med bonuspoängnätter) och de får bestämma. Det som brukar slå högst är att sitta i hotellsängen och äta pizza och zappa vilt - inte ens fjärrkontrollen bestämmer jag över den helgen. ;) Hittills har det blivit Sthlm för båda två båda de gånger de varit iväg (eller om J varit tre gånger?) men jag tror vi sträcker oss längre i höst. Gbg kanske.

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-06-19 22:19:54

Jo, jag har solohelg med ungarna, varannan höst. Då åker vi iväg och bor på hotell (mormor sponsrar med bonuspoängnätter) och de får bestämma. Det som brukar slå högst är att sitta i hotellsängen och äta pizza och zappa vilt - inte ens fjärrkontrollen bestämmer jag över den helgen. ;) Hittills har det blivit Sthlm för båda två båda de gånger de varit iväg (eller om J varit tre gånger?) men jag tror vi sträcker oss längre i höst. Gbg kanske.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela