Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Ny favorit på matfronten

Publicerad 2011-06-08 23:48:46 i Personligt - barnen,


Jag tycker inte att jag curlar mina barn generellt sett. Men det finns
ett område där de verkligen får som de vill, och lilla mamma slår
knut på sig själv för att uppfylla önskan. Maten.

Varje gång jag ställer fram köttbullar, pytt i panna, pasta carbonara,
fiskpinnar, spagetti m köttfärssås, blodpudding, pizza, falukorv, eller i
"värsta" fall tomtegröt, blir jag urförbannad på mig själv. Även om
köttfärssåsen är hemkokt och pizzans enda färdiga del är degen (ja,
ja, jag vet att det är enkelt att fixa själv - men vem känner skillnad
lixom?).

Varför har jag inte lärt mina barn att äta allt? När 1an var upp till 1,5
år åt han allt. Verkligen. Viltpaté och ungskokt lax (inte ihop), biff
stroganoff, diverse grönsaker, fläsk i olika former, och övrig älg (som
vi ju jagar). Sedan hände något. Och barnens pappa och jag valde
"the easy way" - dvs servera det som äts.

Vilket förstås har konsekvenser idag. Ungarna är bortskämda. Vad
gäller maten (fast vad jag förstår av deras fröknar i skolan äter de mer
varierat där än hemma).

Men nu har jag hittat en rätt som går hem. Och är enkel. Och hemlagad.
Skiva 1 kg kycklingfiléer på längden i 2-3 delar per filé. Lägg i Santa
Marias kycklingmarinad för grillning 30 min. Stoppa filéerna i en stek-
påse och in i 25 min på 200 grader. Därefter har man perfekta bitar att
stoppa i en pastasallad, värma lite lätt och servera med ris, trä på
pinnar ihop med grönsaker för ett spett, skiva tunt och lägga på mackan.
Det finns verkligen inga begränsningar!!! Och ungarna älskar det!


Vad har dina barn för matfavorit? Recept tack!


.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-06-09 07:46:36

Jamen det där med barn och mat kan ju verkligen driva en till vansinne. Jag tror du har kläm på ungefär hur jag kan hantera ett kök och jag är dessutom (åtminstone emellanåt) syndigt envis. Ändå älskar mina ungar också Mamma Prutt-bullar och helfabrikat. Och de vill gå på Max och McD var och varannan dag även om de bestämt hävdar att mammas hamburgare är godare. Ja, när jag köper de där färdigstansade i frysdisken och köpehamburgerbröd ja. :p



NU äter de det mesta. När de var små gjorde de det med. Men när de var som din är så gjorde de det inte, inte J i alla fall. R har alltid varit hushållsgrisen/kompostkvarnen. Och jag har slitit mitt hår och hävdar att jag inte alls förtjänat en unge som kinkar, men kinkat har han gjort.



De växer ur det. Dina stora är snart där. Härda ut. Och man är inte alls en bättre mor för att man får i dem hemlagad fiskgratäng hellre än fiskpinnar och pulvermos. Däremot är man förmodligen en betydligt mer utarbetad mor. Och de kommer revoltera vilket du än serverar. Själv levde jag på rostat bröd och just fiskpinnar och pulvermos när jag flyttade hemifrån, vi fick det aldrig när jag var liten. Faktum är att jag fortfarande föredrar pulvermos framför hemlagat. ;)

Postat av: Kajsa

Publicerad 2011-06-10 00:16:57

Det är tur att smaken förändras över tid. Har fortfarande svårt att förstå att barn älskar blodpudding (även om det innehåller massor med nyttigheter) men det gör de!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela