Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Hämta tidigt

Publicerad 2011-03-07 22:00:00 i Personligt - barnen,


Kommunal har gjort en undersökning. Om att hämta tidigt på dagis. Jag brottas med dåligt
samvete allt som oftast när jag hämtar E. Idag t.ex. Idag hämtade jag henne 16.30 och hon
var sist kvar. Sist. Halv 5 på eftermiddagen. Hur f-n gör folk? Hur gör de andra 14 familjerna
på Es avdelning? Varför står min lilla loppa vid staketet och skakar galler, med sökande blick,
när jag kommer? Varför måste man vända ut och in på sig själv?

Jag jobbar heltid. Mina barnveckor jobbar jag mindre än heltid. Åtminstone jobbar jag inte
8-17. Snarare 8.30 - 16.00. Bor man i Stockholm med omnejd måste man sluta senast 16
för att hämta 16.30. Eller 17. Allt hänger på trafikformen den dagen. Sedan jobbar jag en
stund när barnen somnat. Tack och lov har jag ett jobb där jag kan jobba lite när som helst.

När jag är barnlös jobbar jag mer. Kommer 7.30. Stänger kontoret. Allt för att kunna gå i tid
när jag har barnen. Eller snarare lite före. Det är en kombination av att maximera tiden jag
får träffa dem på mina veckor, med ett dåligt samvete över att de är länge på förskolan.

Vår förskola öppnar 7.30. Stänger 17.30. Serverar ingen frukost. Tänk vad det hade under-
lättat om de fick frukost på dagis. Och frukost på fritids. Tänk att slippa stressen på morgonen.
Men jag bor i ett område med väldigt få ensamstående/separerade föräldrar. Är man två har
morgonen förvisso inte fler timmar, men 4 armar och 2 viljor kan uträtta helt andra underverk
än en uppsättning. Om inte annat finns det tålamod i dubbel uppsättning. Och chans att avlösa
varandra.

Under april och maj har jag iaf planerat in att sluta 15 på måndagar och tisdagar de veckor
jag har barnen. Så kan jag ta med mig kompisar till killarna hem. Så slipper E stå vid staketet
och kasta längtansfulla blickar mot världen utanför. 4 timmar varannan vecka.


Vad får dig att omvärdera ditt arbete?

.

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2011-03-08 00:22:42

Jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete för att ens barn är sist kvar på dagis. När min son var i dagisåldern, han är 9 år nu, så var han ofta kvar sist. Jag tror att han njöt av den halvtimmen-timmen han var kvar sist. Fick rå om personalen alldeles själv, sitta i deras knä medans de läste saga. De åt frukt, pysslade lite, allt med personalens fulla uppmärksamhet, ingen konkurrens från andra baran bara varva ner o mysa.

Postat av: Anguin

Publicerad 2011-03-08 07:32:55

Jag ställer mig själv EXAKT samma fråga. Prinsessans dagiskamrater måste ha föräldrar som inte jobbar. Ibland skräller jag till och hämtar 15:30 och till och med då är det bara två tre stycken kvar. Jag känner mig också lite usel...

Postat av: Anna

Publicerad 2011-03-08 10:50:48

Lovade mig själv dag ett då vi lämnade Algot på dagis att jag aldrig skulle ha dåligt samvete för att han är där. Det går sådär med det dåliga samvetet, men för det mesta har jag det faktiskt inte. Algot är på dagis mellan 7.40 och 17.00. Han är näst först på morgonen och näst sist på kvällen. Hur de andra föräldrarna fixar det, förstår jag inte. Det jag vet är dock att han trivs där, att han får frukost och att hans pedagoger är jättebra.

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2011-03-08 11:28:49

Ja, min E är i stort sett alltid ensam när jag kommer och hämtar strax efter 17 3 dagar i veckan. 2 dagar kan jag hämta 16.15. och så är det ju alla veckor och inte bara varannan.

Kanske något av mina barn kan få följa med hem någon gång när du slutar 15, så slipper de också skaka galler.

Som sagt, hur alla andra fixar det förstår jag inte. Jag som är ensam får det inte att gå ihop hur sjutton det funkar.

Postat av: MK

Publicerad 2011-03-08 21:13:29

Serverar de inte frukost? Trodde jag var ett måste, har haft turen med bra dagis! Som var öppet till kl 17,30 men jag jobbade aldrig heltid så jag var aldrig sist att hämta. Men, folk idag, vi vänder in o ut på oss själva för att hinna med allt! det är förmodligen bara vi som far illa, barnen har säkert lika kul o tänker inte på det!

Postat av: Ellen

Publicerad 2011-03-10 09:06:42

Men vad är det för dagis som inte serverar frukost??? Det trodde jag var en självklarhet! Frågan är (ganska ofta tycker jag) vem dagis egentligen är till för?

Ska barnen få möjlighet att äta frukost i lugn och ro (vilket de mest troligt inte får om de ska äta hemma med stressad förälder som ska till jobbet) eller underlättar det alldeles väldigt för personalen att slippa frukosten?

Varför protesterar ni inte??

Postat av: Majjen

Publicerad 2011-03-11 13:06:52

Jag förstår inte hur dagiset kan öppna så sent?Själv börjar jag halv åtta och måste lämna på dagis vid 7 för att hinna. Och alla de som jobbar i vården och börjar 7,00 själva, hur ska de kunna ha ett dagis som öppnar 7,30. Tror faktiskt att vårt kommunala dagis är öppet 6,15-18,00 om man har behov av de tiderna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela