Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Veckans husmorstips

Publicerad 2011-09-30 17:03:30 i Allmänt - osorterat,


Hösten har annonserat sin ankomst även om det är svårt att tro det en dag som denna med sol och runt 20 grader.

Med hösten kommer äpplen, och pajer & mos i all ära men tänk äppelmust till frukost. Egen must, kanske av fådda äpplen. Eller varm must med kanel en kylig vintersöndag!

Men förvaring och lagring? Hur gör man? Pastörisera är ett alternativ. Bag-in-box ett annat (dyrt) sätt. Själv fryser jag. I mjölktetror.

Spara ihop så många du tror du behöver. Varje rymmer ca 8 dl. Skölj noga. Korken behövs inte. Pilla ner en 2-liters fryspåse, fyll på, knyt ihop och stapla i frysen.

Väl tinad håller den 4-5 dagar i kylen. Låt dig väl smaka :)

Vad gör du med dina äpplen?


.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-10-01 09:27:06

Jag ger bort dem. ;p



Antar att jag borde koka lite mos i år, för vi har inte så mycket kvar, men å andra sidan är det ingen i huset som äter moset, så varför joxa? Och lokala musteritanten är jag inte god på, så nån must blir det inte i år.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2011-10-03 11:54:07

Tack -ME- utan dig ingen must!!! Sväng förbi här påväg hem från U-a så får du dig en liter eller två!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela