Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Filmjölkslimpa och Solrosbullar - uppdaterad

Publicerad 2008-11-25 22:28:24 i Mat, bak och dryck,



Nu är det gjort! Nu är min röda Bosch hushållsmaskin officiellt invigd!!! Solrosbullar kändes lagomt lätt att börja med. Allra helst eftersom det kom från en påse brödmix från Finax...





Från scratch är dock Annas Filmjölkslimpa (vet inte vilken Anna - har sparat ett recept jag någon gång hittade någonstans på nätet).

*  5 dl dinkelmjöl
*  2 dl grahamsmjöl
*  3 dl rågsikt
*  2.5 dl fyrkornskross
*  1 dl vetegroddar
*  1 tsk havssalt - efter att ha bakat och smakat, skulle jag säga åtminstone 2 tsk salt!!
*  4 tsk bikarbonat
*  5 msk blandade brödkryddor
*  1 liter ekologisk filmjölk
*  0.5 dl sirap

Sätt ugnen på 175 c.
Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.
Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.
Grädda ca 100 minuter.
Alternativ - gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.

Man kan också blanda i nötter och torkad frukt om man vill.


.

Kommentarer

Postat av: Elli

Publicerad 2008-11-26 12:51:50

Haha ja jag vet... Jag bakar ofta Ullas fullkornslimpa, ett recept jag fatt av mormor/mormor Elly men jag vet fortfarande inte vem Ulla ar... Hoppas ni har det underbart! Puss, Elli

Postat av: Elli

Publicerad 2008-11-26 12:52:26

Haha ja jag vet... Jag bakar ofta Ullas fullkornslimpa, ett recept jag fatt av mormor/mormor Elly men jag vet fortfarande inte vem Ulla ar... Hoppas ni har det underbart! Puss, Elli

Postat av: Linda P

Publicerad 2008-11-26 19:11:04

Skulle nog kunna vara Anna Skipper för det ser ut som ett GI-bröd! Jag sparar receptet, taaaaack! :)

Postat av: Linda P

Publicerad 2008-11-26 19:11:24

Förutom sirapen då kanske ...

Postat av: bitte

Publicerad 2008-11-26 19:43:09

Hej vill tipsa dig om en super tävling som market2member har.



Värva nån vän och vinn snygga priser.Jättelätt att vinna



Har en jättestor julklappssäck med massa vinster.



Allt är gratis gå in här



http://www.market2member.com/invitation.jxp?uid=78d1bddb-e2da-4822-9b05-5a50360bc404

Postat av: Caroline Bernadott

Publicerad 2008-11-27 14:32:09

Fiiiin blogg <3

Postat av: kiki, maximilias mamma

Publicerad 2008-11-30 22:10:49

mmm, gott med ny/hem-bakat!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela