Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

1 år

Publicerad 2010-05-02 08:36:29 i Skilsmässa,


Dagen D är här. Den första cirkeln är sluten - den när det gått ett år. Det är svårt att förstå att ett helt år har passerat. I början fanns det inte på världskartan att jag kunde se någon ljusning alls. Men som man säger, hur klichéaktigt det än låter, så läker tiden såren.

Inte alla sår. Inte helt. Det är som med en sårskorpa man pillar bort. Såret vätskar lite igen, sårskorpan blir mindre, man pillar lite, än en mindre skorpa, och till slut är det bara ett ärr kvar. Ett ärr som påminner, kanske besvärar lite emellanåt, liksom kliar, men såret öppnar sig inte igen. Jag är inte där än. Men sårskorpan blir mindre.

Just idag kliar det dock så in i h-e. Det river och sliter. Jag spelar upp lördag kväll 2 maj 2009 i huvudet. Om och om. Som en jävla skiva som hakat upp sig. Jag återlever våren -09. Letar tecken. Söker svar. Svar som inte finns. Som inte ges. Undrar. Tänker "om".


.

Kommentarer

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2010-05-02 09:29:20

Jag tänker extra mycket på dig idag! Ta hand om dig!

Linda

Postat av: Fiffilura lite

Publicerad 2010-05-02 10:55:29

Du är värd det bästa.

Å DEN bästa.



Nu är första året klart.

En klen tröst, men det är skönt när alla dom där datumen är klara. Överstökade.

Nya dagar att forma.

Postat av: Ensam duktig flicka

Publicerad 2010-05-02 16:51:32

Förstår att du har det jobbigt. Det är väldigt svårt att inte älta. Men försök att tänka i lite vidare perspektiv när du tänker tillbaka.



Är det någon skillnad mellan nu och då? Hur kände du dig veckan efter att det hänt? Hur har du mått de senaste veckorna? Har det blivit någon förändring?



Vad har du gjort under det gångna året som du är glad åt att du har fått göra eller fått vara med om? Kanske är det nya människor du träffat, människor du lärt känna bättre eller människor du sett nya sidor av. Kanske har du varit på helt nya platser och i helt nya situationer. Vilka av dessa saker skulle inte ha skett om du varit i "samma gamla" förhållande det senaste året?



Försök tänka på sådana saker som komplement till allt du saknar. För det händer faktiskt bra och trevliga saker också i denna nya fas av livet. Det svåra är bara att lära sig se och uppskatta dem.



Önskar dig all lycka.



Kram

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2010-05-02 20:23:09

Jag känner med dig idag älskade systeryster. Jag vet att det är en skittuff och jobbig dag idag och inte en gång har jag kommenterat dagens datum för dig. Jag känner bara att jag faktiskt inte vet vad jag ska säga. Vi har pratat så mycket om detta, vad som hänt och under året som gått att jag på något sätt är "lost for words".

Men du vet att du finns i mina tankar och snart, väldigt snart är det den 3 maj.

Puss och stor kram på dig!!!

Postat av: Peter

Publicerad 2010-05-02 22:03:40

Fan du! Upp med hakan! Innan du vet ordet av kommer du att få leta för att hitta det där ärret.

Postat av: Lidingömamman

Publicerad 2010-05-03 07:24:00

Jag förstår precis hur du känner dig. Det var många år sedan nu då jag tyckte att mitt liv rasade ihop som ett korthus på bara en dag. Jag förbannade mig själv för att jag inte förstod vad som höll på att hända men jag såg inte några tecken. Såhär i efterhand kan jag förstå men bortförklaringarna från den andra parten var alltid så bra att jag trodde på dem. Men jag lovar, det kommer att bli bättre.



En dag kommer du inte att komma ihåg detaljer från den förhatliga dagen utan bara konturerna. Det kommer att ta tid men det är bara att tillåta dig själv att det tar tid. Det kommer alltid att finnas där men så är det med allting man råkar ut för i livet. Det jag lovade mig själv är att inte tappa tron på människor och inte gå omkring och tro att jag ska bli bedragen. Idag många år senare mår jag bättre än vad jag någonsin gjort och har en fantastisk man. Ibland poppar de gamla tankarna upp men de försvinner lika snabbt och jag bara njuter över att jag har det så bra idag. Kämpa vidare! Det kommer att bli bättre.



/Lidingömamman

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2010-05-03 10:17:13

Det är alltid svårt att bearbeta saker, sorger och kunna gå vidare om det inte finns några svar på ens frågor. Svaren och orsakerna kan hjälpa en att förstå och gå vidare.



Det e precis som med vår barnlöshet, allt ser perfekt ut vid provrörsbefruktningarna men ändå vill det inte stanna kvar och växa i min mage. Hade det funnits orskaer och svar på våra frågor hade jag lättare kunnat släppa tanken på egna barn och gå vidare. Men sörja, det koer man alltid att göra, oavsett.

Postat av: pia

Publicerad 2010-05-03 23:23:14

Åh! Kära du...Vad otroligt bra du målar upp det på ditt sätt att skriva. Fastän "mitt" inte har kommit till årsdagen ännu, så känner jag igen mig...jag har iof inte en "årsdag" bara ett skitår, med svek, tårar och noll respekt. Jag såg så många tecken men kunde inte inse, blundade och föll, försökte och försökte, oj vad jag ville att det skulle funka. Inser nu att hade det funka, så hade det tagit slut förr eller senare ändå. Jag är glad jag började ta steget att dra mig ur, släppa taget, hans känslor var slut sen länge och jag kunde inte sukta efter hans kärlek, för den skulle aldrig komma igen. Det blev så abrupt, för mycket löften från hans sida på slutet, förhoppningar att det kanske kunde lösa sig, så på ett ögonblick så var "hon" där, hon som inte var mer än en vän, som fortfarande finns där...här står jag med obesvarade frågor och brutna löften, har känt mig så otroligt blåögd, lurad och naiv, så dum är väl ändå inte jag?! Mitt sår var stort. Men jag bestämde mig snarast att det inte fanns ngt mer vi och jag klarade mig igenom mycket till en början...jag hann inte få min tid ensam så länge förrän en underbar man stod vid min sida. Jag kunde inte låta bli honom, för det var honom jag ändå skulle söka efter den dag jag kanske skulle orka mig ut igen. Trodde inte att det skulle vara rätt medicin för mig, men jag inser att jag inte hade överlevt utan honom. Att sedan kunna lita på ngn igen efter det man varit med om hade varit omöjligt om det inte var för att det var just denna underbara man. Att man sedan har mycket kvar att sörja och ett ärr som fortfarande syns är inget man ska skynda på att läka fast man vill, det tar sin tid. Jag har haft två stora sorger innan detta i mitt liv, man kan inte mäta sorger, alla är olika och min separation kändes enormt, gör det fortfarande och man ska ta sig tid att sörja, ensam eller med en ny, här och nu eller när man minst anar, för det går i vågor och vi kommer att ha det här bakom oss en dag och få vår ro.

Ha det bäst fina du!

Styrkekramar!

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2010-05-04 14:57:32

Stor styrkekram från andra sidan gatan!

Postat av: linfors

Publicerad 2010-05-06 21:02:02

Så OTROLIGT bra skrivet! Du är bäst! Det är en fröjd att läsa din blogg, det är som om man själv skriver. Kämpa på! Kram.

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-05-06 23:44:21

Vet ni hur mycket det betyder när ni ger mig små (och lååååånga) kommentarer?! HUR MYCKET SOM HELST!!!! Särskilt mycket betyder det förstås när jag får svar på mina deppinlägg - all pepp i världen är välkommen!



Årsdagen kom och gick, och den var skit. Inte rätt igenom (hade en bra em m syster och alla våra barn), men mentalt sett var den ett ras. Sårskorpan pillades av, igen.



Nu, med några dagars respit, känns det bättre igen.



Tack alla vänner - kända och okända!

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-05-06 23:45:39

Och nu hände något helskumt!!! Gissa vilken verifikationskod jag fick upp när jag skulle posta förra kommentaren?! after Krisis.... stavningen inte "korrekt", men det var ju precis det det handlade om. Scary.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela